Friday, August 22, 2008

فونت

فونت مسئله مهم و پیچیده ای هست. خیلی مهم تر و پیچیده تر از آن چیزی که در نگاه اول به نظر می رسد. خیلی وقتها می بینم که خیلی از آدم ها توی انتخاب فونت دقت نمی کنند. نمی دانم چرا وقتی متنی را می خوانم که با فونت نامناسبی نوشته شده یا وقتی یک نفر اسلایدهایی را به من ارائه می کند که با فونت نا مناسبی درست شده اعصابم به هم می ریزد. به نظرم انتخاب فونت یک جورهایی نشان دهنده شخصیت یا شعور افراد هست؛ یا حداقل نشان دهنده سلیقه شان. چند نکته مهم که در مورد فونت ها به نظرم می رسید را اینجا آوردم:

اول: فونت های پیش فرض معمولا خیلی بد قیافه هستند، مخصوصا وقتی برای زبان فارسی به کار می رود. برای همین توصیه می کنم همین جوری یک نرم افزار را باز نکنید و شروع کنید به تایپ کردن. توی خیلی از نرم افزارها فونت پیش فرض Times New Roman هست که وقتی فارسی بنویسید خیلی زشت به نظر می رسد.

دوم: فونت های Arial و Times New Roman فونت های رسمی لاتین به حساب می آیند. به نظر من Arial خیلی قشنگ تر از Times New Roman هست. سعی کنید توی متون ساده انگلیسی از Arial استفاده کنید.

سوم: متون رسمی فارسی غالبا با فونت لوتوس یا نازنین نوشته می شوند. اگر در وسط متن فارسی شما کلمات لاتین استفاده شده، از Arial برای آن کلمات استفاده کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که اندازه فونت لاتین در این موارد معمولا 3 یا 4 شماره کوچکتر هست. مثلا اگر فارسی را با اندازه 14 نوشته اید باید لاتین را با شماره 10 یا 11 بنویسید (این را سر کلاس شیوه ارائه دکتر ملکیان یاد گرفتم).

چهارم: حواستان به این مسئله باشد که خیلی از فونت ها روی همه سیستم ها وجود ندارد. برای همین ممکن است یک فایل ورد یک جایی خیلی قشنگ به نظر برسد و یک جای دیگر خیلی بد قیافه. توی پی دی اف این امکان وجود دارد که فونت های به کار رفته توی یک فایل را داخل همان فایل بچپانید (یا به قول خارجی ها embed کنید). ولی فکر می کنم توی ورد و پاور پوینت این امکان وجود ندارد (بخوانید بلد نیستم).

پنجم: توی وب Tahoma استفاده کنید. فکر نکنید که یک صفحه وب که با فونت لوتوس می نویسید همه جا همین طور به نظر می رسد. ولی Tahoma تقریبا روی همه کامپیوتر های پیدا می شود. مضافا این که Tahoma فارسی و انگلیسی اش نسبتا قشنگ هست.

ششم: "زشت ترین موجود دنیا تاهومای بولد هست!"، این جمله آقا مصطفی هیچ وقت از یادم نمی رود (این آقا مصطفی را اگر نمی شناسید، من توصیه می کنم بروید بشناسید). این را هم به یاد داشته باشید که Tahoma کوچکش قشنگ هست. وقتی اندازه اش از 10-11 بزرگتر بشود خیلی خوب به نظر نمی رسد.

هفتم: فونت های دیگری هم توی دنیا وجود دارد. فکر نکنید که همه فونت های دنیا همان هایی هستند که با ویندوز نصب می شود. مثلا توی فارسی فونت های تیتر، کامران، کودک و یکان فونت های قشنگی هستند (این ها را از کاوه یاد گرفتم که معمولا متن هایش را با فونت های عجیب و قریب و جدید تایپ می کند). توی انگلیسی هم فونت های قشنگ خیلی زیاد هست.

هشتم: نستعلیق خطی هست که بیش از هفتصد سال قدمت دارد. تعداد آدم هایی که تمام عمرشان را بر روی این خط گذاشته اند شاید کمتر از تعداد آدم هایی که تمام عمرشان را بر روی شعر و شاعری گذاشته اند نباشد. قواعد این خط خیلی پیچیده تر از آن است که بشود با استفاده از یک فونت خشک و خالی یا یک برنامه کامپیوتری نستعلیق نوشت (این ها را از برنامه "دو قدم مانده به صبح" محمد صالح علا یاد گرفتم).

نهم: وقتی ویندوز شروع به کار می کند، همه فونت های سیستم را به حافظه اصلی Load می کند. برای همین هم هر فونتی که پیدا کردید، کپی نکنید توی فولدر فونت ها. فقط آن هایی را که لازم دارید کپی کنید و بقیه را برای روز مبادا یک جایی خارج فولدر فونت ها نگه دارید.

لینک های مرتبط

پارس فونت

فارسی وب

فونت فارسی آزاد

دانلود فونت نستعلیق

دافونت

3 comments:

Anonymous said...

بعضي از فونتهاي فارسي در فايلهاي پي دي اف ادغام نمي شوند. اين هم مساله اي جدي است

Mohsen said...

البته فکر می کنم
pdfcreator (http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/)
تقریبا همه فونت ها رو توی پی دی اف ادغام می کنه

Anonymous said...

البته تیتر مطلب هم از آن چیزهای مهم و پیچیده ی دیگر است