Sunday, December 17, 2006

مسابقه ACM 2006

جمعه این هفته مسابقات ACM منطقه غرب آسیا مثل هر سال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. ولی اتفاق جالبی که افتاد این بود که یک تیم خارجی به مقام اول مسابقات رسید. تا آنجایی که من به یاد دارم در طول برگزاری مسابقات شریف این مسئله سابقه نداشته. در مسابقه امسال 9 سوال مطرح شده بود که تیم دانشگاه Nanyang سنگاپور موفق شد تقریبا چهل دقیقه مانده به پایان مسابقه تمام سوالات را حل کند. تیم دوم از دانشگاه شریف بود که موفق شد تنها 8 سوال را حل کند. و البته به هر صورت این اتفاق برای ما ایرانی ها، اتفاق خوشایندی نبود. با مربی سنگاپور آقای Anthony Jones که صحبت می کردم نکاتی را گفت که برای من خیلی جالب بود. اول اینکه حدود بیست سال بود که در این زمینه سابقه داشت و دوم اینکه با اعضای تیمی که همراه او بودند بیش از دو سال بطور مداوم در این زمینه تمرین شده بود و سوم اینکه به حال آنها فرقی نمی کرده که کجای دنیا مسابقات برگزار شود و اینکه سایت تهران صرفا به خاطر اینکه زمان برگزاری آن با برنامه ریزی آنها هماهنگی داشته انتخاب شده(این مسئله نشان از اهمیت این مسابقات برای آنها دارد که حاظر هستند برای شرکت در مسابقات منطقه ای نیز به هر جای دنیا سفر کنند).

نکته جالب تر برای من این بود که قبل از اینکه به تهران بیاید خیلی می ترسیده و کلی از دانشجوهای ایرانی تحقیق کرده بود که اگر بیاید ایران زنده بر می گردد یا نه! و بعد از این که آمده بود هم می گفت که چقدر خیابان های درب و داغونی دارید!

در هر حال این اتفاق برای من دو درس بزرگ داشت، یکی اینکه برای رسیدن به هدف آن کسی موفق تر است که بیشتر تلاش می کند و دوم اینکه هنوز هم در کشور ما اهمیت مسابقات ACM درک نشده است. اکثر قریب به اتفاق تیم ها صرفا برای تفریح در مسابقات شرکت می کنند.





1 comment:

مجيد said...

آقا دمت گرم خیلی جالب بود من همیشه پست هات رو می خونم. خیلی خوب می نویسی.